Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Strategie a základní vzorec fungování

Strategie je výsledkem tvůrčího procesu v organizaci a integruje v sobě hodnoty, poslání, vizi a cíle. Je to klíčový dokument, podklad, který nám formuje naši cestu ke splnění cílů, které skrze realizaci postupně naplňujeme.

Strategie je výsledkem tvůrčího procesu v organizaci a integruje v sobě hodnoty, poslání, vizi a klíčové cíle. Je to klíčový dokument, podklad, který nám formuje naši cestu ke splnění cílů a který tvoří plán, tedy jednotlivé kroky, které skrze realizaci postupně naplňujeme.

Osobně vnímáme strategii jako součást základního fungování organizace. Každá organizace má v určité formě svoji vlastní strategii. Klíčová otázka je, v jaké formě je popsána, s jakým obsahem; s kým je sdílená a s jakým cílem byla tvořena. Na začátku, když vznikala organizace, byla součástí záměru a postupně se vyvíjela.

Strategie je dokument, který v sobě obsahuje tyto klíčové oblasti:

  • Hodnoty – Poslání a Vizi
  • Klíčové výstupy z interní a externí analýzy prostředí. Hlavně však definici našeho zákazníka, jeho potřeb, klíčových příležitostí, priority z interní analýzy prostředí apod. Zároveň však scénáře vývoje trhu a to hlavně v oblastech jako jsou – scénář vývoje trhu v našem oboru, vývoj procesů, vývoj teritoriální alokace, způsob financování, vývoj naší konkurence, vývoj vnějšího prostředí i prognózy trhu. Priority, které chceme řešit v daném období.
  • Seznam příležitostí rozvoje z pohledu našeho produktu
  • Měřitelné parametry, kterých chceme dosáhnout
  • Seznam klíčových projektů (Pravidlo 20/80)
  • Jasná vazba mezi strategií, ukazateli, projekty a jejich cíli (X-Matrix)
  • Model realizace změn (Projektové řízení změn)

Já vnímám strategii společně s vizi jako spojnici mezi tím, co chceme nabídnout trhu a po čem touží naši zákazníci. Strategie nám pak odpovídá na otázku: „Co budeme dělat pro to, abychom toho dosáhli?“

Strategie má různé úrovně a různé stupně. Já osobně ji rád rozděluji na tři základní stupně:

Základní stupně strategie

Není však důležité, kolik úrovni chcete mít nebo jestli je opravdu potřebujete. Důležité je začít na úrovni firmy a produktu, avšak to nejdůležitější je strategii správně komunikovat do nitra firmy, získat si podporu lidí a následně ji realizovat. Podstatnou část v úspěšné realizace strategie je její komunikace ve firmě.

Každý vzorec má své vstupy (podklady) a teprve na základě jejich kvality může vzniknout ten správný výstup. Náš vzorec obsahuje:

Hodnoty

Dávají odpověď na otázku: „Jak budeme v naší organizaci jednat?“ Hodnoty nám určují, co je nejdůležitější pro naši organizaci, tým a tvoří vazbu na naše každodenní činnosti. Jsou také považovány za pravidla našeho jednání, naše pracovní zásady a jsou součástí podnikové kultury.

Poslání

Určuje směr a účel, který motivuje členy organizace. Poslání nám definuje tu základní podstatu toho, proč jsme jako organizace vznikli a proč vlastně podnikáme Poslání zůstává neměnné a vyjadřuje vlastně charakter naší společnosti.

Vize

Je jasná představa toho, čím chceme být a čím budeme. Vize odpovídá na otázku: „Kam směřujeme?“ a dává smysl směru, kterým jsme se jako organizace vydali. Vize je vlastně naše budoucnost a pravidelně se aktualizuje.

Cíle

Konkrétní a měřitelné cíle nás vedou k naplnění vize a poslání. Cíle musí být pochopitelné pro všechny v organizaci i mimo ni. Zároveň vyjadřují měřitelným způsobem naše ambice.

Strategie

Integruje a je výstupem tvorby hodnot – poslání – vize a obsahuje cíle, kterých chceme dosáhnout. Strategii si můžeme představit jako mapu, která obsahuje cílovou stanici ve formě našich cílů. Zároveň vizualizuje (obsahuje) všechna rizika spojená s naší cestou realizace strategie. Strategie se definuje vždy alespoň na období 2 až 3 let (krátkodobá), případně na 3 až 5 let (střednědobá) nebo 5 až více let (dlouhodobá).

Plán

Je konkrétní soubor aktivit, které podnikneme, abychom realizovali naši strategii a naplňovali naše cíle. Plán musí respektovat několik scénářů tak, jako i mapa obsahuje různé cesty (alternativy), jak se dostat k našemu cíli (cílové stanici). Plán je vždy fixován na jeden rok.

Realizace

Je forma, jakou realizujeme náš plán – mohou to být konkrétní projekty, aktivity s jasně nastavenou zodpovědností v organizaci, formou zpětné vazby, nástroji pro korekci a úpravu plánu.

 

Při tvorbě pyramidy cesty k cíli je třeba myslet na to, že každá organizace má svůj produkt, svého zákazníka, svůj podnikatelský model, funguje na ohraničeném trhu, funguje na určitém geografickém místě, pracuje s určitou skupinou lidí a všechny tyto faktory je nutno do strategie zahrnout.

Principy úspěšného strategického myšlení

 

Nominujte autora do ankety Bloger roku

Autor: Peter Debnar | čtvrtek 2.2.2023 8:49 | karma článku: 3,50 | přečteno: 79x
  • Další články autora
  • Nejčtenější

Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve

6. května 2024  15:47,  aktualizováno  7.5

Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...

NATO určilo červené linie. Má dva scénáře zásahu proti Rusku, píší média

6. května 2024  12:35

Premium Severoatlantická aliance připravila krizové scénáře „červených linií“, při jejichž překročení...

S babičkou nepřežila nehodu ani vnučka. Její orgány zachránily tři jiné děti

6. května 2024  12:02,  aktualizováno  13:46

Nehoda z Čáslavic na Třebíčsku si vyžádala druhou oběť. Auto tam minulý čtvrtek zatím z...

Aktivisté žádají konec pedagožky Univerzity Karlovy a přednášky o „genocidě v Gaze“

6. května 2024  12:46,  aktualizováno  7.5 9:13

Karlova univerzita by měla přehodnotit zaměstnávání osob jako je doktorka Irena Kalhousová, uvádí...

Důchod daleko, ale práci nedostanou. Nezaměstnaných šedesátníků přibývá

11. května 2024

Premium Lidé kolem šedesátky při hledání zaměstnání narážejí na zeď. Zaměstnavatelé o ně nestojí, preferují...

Za lov velryb se nestydí. Japonsko povolí odlov dalšího druhu plejtváka

12. května 2024  21:06

Japonsko zařadí plejtváky myšoky na seznam komerčně lovených velryb. Informoval o tom ve čtvrtek...

Putin chce vyměnit ministra obrany. Místo Šojgua navrhl Andreje Bělousova

12. května 2024  20:34,  aktualizováno  20:46

Ruský prezident Vladimir Putin navrhl jmenovat dosavadního prvního místopředsedu vlády Andreje...

Budoucnost Česka není nejrůžovější. Islamizaci se nevyhneme, říká sociolog

12. května 2024

Premium Podle sociologa Martina Potůčka nefunguje český stát tak, jak by měl. Počet zemřelých pravidelně...

Advokátovi Jelínkovi zapálili dvě auta a přívěs. Byla to odpověď mafie, říká

12. května 2024  19:42

Požár dvou aut a přívěsu pro koně vyšetřují karlovarští policisté. Žhář zapálil vozidla v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 1
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 78x
Lídr a stratég s elánem a vizí, se zkušenostmi s inovacemi, tvorbou strategií, rozvojem organizací a lidí, který se rozhodl založit blog/web s cílem sdílet své myšlenky, zkušenosti, znalosti a tím pomáhat a inspirovat lidi a organizace. Web: https://peterdebnar.cz/

Seznam rubrik